08 januari 2019
Als je je eigen onderneming hebt, moet je nu eenmaal geld uitgeven om geld te verdienen. Voor de meeste bedrijven behoren de huisvestingskosten – na de personeelskosten – tot de grootste kostenposten. Daarom bespreken we in dit artikel vijf tips waarmee je als ondernemer kosten kunt besparen op de huur van je kantoorruimte.
Tip #1: Kies voor een locatie buiten het centrum
Het is misschien een open deur intrappen, maar het kan een hoop schelen. Als je kiest voor een locatie buiten het centrum van de stad, kun je veel goedkoper een kantoorruimte huren.
Je kunt nog meer besparen op je kantoorruimte als je kiest voor een locatie buiten de ring. In Amsterdam bijvoorbeeld, zijn de kantoorruimtes buiten de ring al snel 25% goedkoper dan binnen de ring. De kleinere steden in ons land zijn natuurlijk een stuk voordeliger dan Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Maar vraag jezelf altijd af: Wat is nu echt de beste locatie voor mijn kantoor? Zou je in Halfweg (een dorpje precies tussen Amsterdam en Haarlem) net zo veel kunnen omzetten als in hartje Amsterdam?
Tip #2: Huur geen vierkante meters die je niet gaat gebruiken
Voordat je op zoek gaat naar een geschikte kantoorruimte, is het slim om goed na te denken over hoeveel ruimte je daadwerkelijk nodig hebt. Heb je echt 100m2 nodig als je maar met vier man bent? Of zou het ook met minder kunnen? Op 10m2 kun je gemakkelijk een bureau, stoel, archiefkast en plant kwijt – dat is dus voldoende ruimte voor één persoon. Het zou zonde zijn als je vierkante meters huurt die je eigenlijk niet benut.
Ben je ZZP’er, dan kun je ook overwegen om een coworking space te huren in plaats van een eigen kantoor. Je huurt dan in feite een werkplek in een gedeelte ruimte, en deelt de aanwezige voorzieningen met andere ZZP’ers.
Tip #3: Betaal niet te veel voor onnodige flexibiliteit
‘Flexibele kantoorruimtes’ zijn erg populair. Ze bieden je namelijk een ruimte die je op vrijwel elk moment kunt opzeggen. Maar aan die flexibiliteit zit ook een keerzijde. Een bedrijf dat flexibel huurt, biedt de verhuurder weinig tot geen zekerheid. Om dat te compenseren, moet hij een hogere huurprijs rekenen. Met andere woorden: hoe flexibeler het huurcontract, hoe meer huur je betaalt voor je kantoorruimte. Die flexibiliteit is soms nodig, met name voor bedrijven die net beginnen. Maar als de kans dat je je kantoor binnen twee jaar verlaat klein is, dan hoef je ook niet voor onnodige flexibiliteit te kiezen. Met één- of tweejarig huurcontract ben je altijd goedkoper uit.
Tip #4: Check welke kosten zijn inbegrepen bij de huurprijs
Als je een aantal kantoorruimtes op het oog hebt en die met elkaar wilt gaan vergelijken, check dan goed of het gaat om kale huurprijzen of all-in huurprijzen. Het heeft geen zin om appels met peren te vergelijken. Wat kost een kantoorruimte nu echt? Lage huurprijzen lijken op het eerste oog aantrekkelijk, maar als het alleen de kale huur betreft ben je met all-in misschien wel goedkoper uit. Welke kosten zijn er allemaal inbegrepen bij de huurprijs? Hoe zit het met de kosten voor gas, elektriciteit, water, internet, telefonie, parkeren en vergaderen? Is de ruimte al gemeubileerd?
Tip #5: Wees niet bang om te onderhandelen
Afhankelijk van het soort verhuurder waar je mee te maken krijgt, kun je vaak best nog wat onderhandelen. Als het niet over de prijs is, dan misschien wel over de voorwaarden van het huurcontract. Wie weet kun je je totale kosten omlaag brengen door een leuk dealtje te sluiten. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als onderhandelen niet je sterkste punt is, kun je altijd nog een bemiddelaar inschakelen.