22 november 2018

Voordat je op zoek gaat

Als je op zoek gaat naar een kantoorruimte heb je hier waarschijnlijk al een budget voor vastgesteld. Helaas maken veel ondernemers de fout om zich blind te staren op de maandelijkse huurprijs van de kantoorruimtes die ze tegenkomen. Die huurprijs is namelijk slechts een deel van je totale kosten voor de huur van je kantoorruimte. Er komen nog veel meer kosten kijken bij het huren van een kantoorruimte. Wat kost een kantoorruimte nu echt?

De kale huurprijs

Er zijn twee manieren waarop huurprijzen van kantoorruimtes berekend kunnen worden: per vierkante meter en per werkplek. Wanneer de huurprijs per vierkante meter wordt berekend, is dit in veel gevallen de prijs die je per jaar moet betalen. Dus als je een kantoorruimte ziet voor een huurprijs van €99 per m2, en je huurt een klein kantoortje van 100m2, dan betaal je hier €9.900 per jaar voor. De kantoorruimte kost dan €825 per maand aan kale huur.

Wanneer de huurprijs per werkplek wordt berekend, zoals in business centers vaak het geval is, zul je merken dat deze doorgaans hoger uitvalt als je omrekent naar vierkante meters. Dat komt omdat er in dit soort panden vaak een inclusief-prijs wordt gehanteerd; je betaalt niet alleen voor de ruimte, maar ook voor bepaalde voorzieningen.

De maandelijkse vaste lasten voor jouw kantoor

Laten we er even vanuit gaan dat je een eigen kantoorruimte op het oog hebt waarvan je de kale huurprijs weet. Je moet dan ook rekening houden met de volgende maandelijkse kosten

– Servicekosten
– Stroom
– Gas
– Water
– (Inboedel)verzekering
– Internet
– Telefonie
– Koffie- en theefaciliteiten
– Schoonmaak

Extra diensten voor jouw kantoor of werkplek

Veel kantoorpanden en business centers bieden de mogelijkheid om extra diensten af te nemen. Hou daarom ook rekening met de volgende diensten en eventuele bijbehorende kosten:

– Telefoonbeantwoordservice
– Afhandeling van zakelijke post
– Huur van vergaderruimtes
– Lunch
– (Extra) beveiliging
– Huur van (vaste) parkeerplaatsen

Als je de hierboven genoemde kosten bij elkaar optelt, heb je een aardig beeld van de totale maandelijkse kosten voor je kantoorruimte. Maar dan ben je er nog niet. Afhankelijk van het type kantoorruimte dat je wilt huren en de beschikbare faciliteiten, krijg je ook nog met opstartkosten te maken.