22 november 2018

Voordat je op zoek gaat

Als je op zoek gaat naar een kantoorruimte heb je hier waarschijnlijk al een budget voor vastgesteld. Helaas maken veel ondernemers de fout om zich blind te staren op de maandelijkse huurprijs van de kantoorruimtes die ze tegenkomen. Die huurprijs is namelijk slechts een deel van je totale kosten voor de huur van je kantoorruimte. Er komen nog veel meer kosten kijken bij het huren van een kantoorruimte, maar wat kost een kantoorruimte nu echt? Op die vraag gaan we hieronder dieper in!

Kale huurprijzen

Er zijn twee manieren waarop huurprijzen van kantoorruimtes berekend kunnen worden: per vierkante meter of per werkplek. Wanneer de huurprijs per vierkante meter wordt berekend, is dit in veel gevallen de huurprijs die je per jaar moet betalen. Dus als je een kantoorruimte ziet voor een huurprijs van €99 per m2, en je huurt een klein kantoortje van 100 m2, dan betaal je hier dus €9.900 per jaar voor. De kantoorruimte kost dan €825 per maand aan kale huur.

Wanneer de huurprijs per werkplek wordt berekend, zoals in business centers vaak het geval is, dan zal je merken dat deze doorgaans hoger uitvalt als je omrekent naar vierkante meters. Dat komt omdat er in dit soort verzamelpanden vaak een inclusief-prijs wordt gehanteerd; je betaalt niet alleen voor de ruimte, maar ook voor de voorzieningen die het pand te bieden heeft.

De maandelijkse vaste lasten voor jouw kantoor

Laten we er even vanuit gaan dat je een eigen kantoorruimte op het oog hebt waarvan je de kale huurprijs weet. Je moet dan mogelijk ook rekening houden met de volgende maandelijkse kosten:

  • Servicekosten;
  • Stroom, gas en water;
  • Verzekeringen, zoals een inboedelverzekering;
  • Internet en telefonie;
  • Koffie- en theefaciliteiten;
  • Schoonmaakkosten.

Extra diensten voor jouw kantoor of werkplek

Veel kantoorpanden en business centers bieden de mogelijkheid om extra diensten af te nemen. Vaak zijn deze optioneel, en kan je hier voor kiezen of juist niet. Hou daarom ook rekening met de volgende diensten en eventuele bijbehorende kosten:

  • Telefoonbeantwoordservice;
  • Afhandeling van zakelijke post;
  • Huur van vergaderruimtes;
  • Lunch;
  • (Extra) beveiliging;
  • Huur van (vaste) parkeerplaatsen.

Nog een schepje erbovenop

Als je de hierboven genoemde kosten bij elkaar optelt, heb je een aardig beeld van de totale maandelijkse kosten voor je kantoorruimte. Maar dan ben je er nog niet. Afhankelijk van het type kantoorruimte dat je wilt huren en de beschikbare faciliteiten, krijg je ook nog met opstartkosten te maken.

Onderaan de streep

Al met al kan je dus op redelijke kosten rekenen. De volgende kosten zijn van invloed op de prijs die jij voor een kantoor of werkplek gaat betalen:

  • Kale huurprijs per maand
  • Standaard vaste lasten
  • Mogelijke extra afgenomen diensten
  • Opstartkosten en/of borg

Goed om dit mee te nemen in je overweging voordat je een lijstje met kans-hebbende kantoren gaat opstellen. Ben je klaar om te gaan zoeken? Bekijk dan ons uitgebreide aanbod kantoren!