23 november 2018

Let jij op de juiste punten bij het huren van een kantoorruimte?

Als startende ondernemer heb je ongetwijfeld in je hoofd hoe jouw ideale kantoorruimte eruitziet. Een gunstig gelegen, representatief en sfeervol pand dat van alle gemakken voorzien is, ruim genoeg om jou en je werknemers een aangename werkplek te bieden. Met voldoende ruimte om te groeien. In de beginfase is zo’n ideale kantoorruimte echter niet altijd haalbaar. Je moet tenslotte eerst winst zien te maken, alvorens je in een mooie kantoorruimte kunt investeren. Het is dan ook vaak zoeken naar een compromis tussen wat je nodig hebt, wat er beschikbaar is en wat er binnen je budget past. Om je te helpen hebben we een aantal tips op een rijtje gezet die jou als ondernemer zullen helpen bij het huren van een geschikte kantoorruimte.

1. Hou rekening met de toekomst

Voordat je begint met zoeken naar kantoorruimte moet je precies weten waar je naar gaat zoeken. Je bent nu misschien nog startende, maar wil je je onderneming de komende jaren laten draaien met het team dat je hebt, of wil je een snelle groei kunnen accommoderen? Als je zeker weet dat je gaat groeien, overweeg dan om een kantoorruimte ‘op de groei’ te huren. Of kijk naar de mogelijkheden om er op termijn eventueel een extra ruimte bij te huren.

kantoorruimte huren als startende ondernemer

2. Bereken wat je totale maandelijkse kosten zijn voor de kantoorruimte

Meestal is de verhuur van kantoorruimtes vrijgesteld van btw. Het kan soms echter voordeliger om de verhuur toch btw te belasten. Je kunt dan in overleg met de verhuurder kiezen voor de ‘optie voor belaste verhuur’. Maar je betaalt niet alleen maar huur. Er komen vaak ook nog allerlei extra kosten bij. Denk aan servicekosten, maar ook aan energie, water, internet, telefonie, schoonmaak, enzovoorts. Pas als je weet wat je elke maand in totaal kwijt bent aan kosten, kun je beoordelen of het om een eerlijke prijs gaat.

3. Zorg dat alle afspraken schriftelijk worden vastgelegd

Heb je eenmaal een geschikte kantoorruimte gevonden, maak dan goede afspraken met de verhuurder. Verzeker jezelf ervan dat al die afspraken schriftelijk worden vastgelegd. Accepteer nooit een huurcontract dat door de verhuurder zelf is opgesteld, zeker niet als het slechts uit enkele pagina’s bestaat. Het is aan te raden om het standaardmodel voor huurcontracten van de Raad voor Ontroerende Zaken te gebruiken. Dit ROZ-contract kan dan in overleg met de verhuurder worden aangepast. Bewaar ook altijd de correspondentie tussen jou en de verhuurder. Je weet maar nooit.

4. Noteer je energieverbruik

Als je je in een business center of bedrijfsverzamelgebouw vestigt, wil je natuurlijk niet opdraaien voor de energiekosten van de andere bedrijven. Zorg dus dat er in het huurcontract wordt opgenomen dat je alleen betaalt voor de energie die jouw onderneming verbruikt. Noteer je energieverbruik en controleer of de in rekening gebrachte kosten overeenkomen. Heb je geen zicht op de meterstanden? Dan heb je het recht de verhuurder te vragen om een kopie van de opgave van het energiebedrijf.

5. Hou de verhoging van huur en servicekosten in de gaten

Over het algemeen wordt in het huurcontract ook een jaarlijkse aanpassing van de huurprijs opgenomen, op basis van de inflatiecorrectie. Hier mag een herziening op worden aangevraagd, maar alleen na het beëindigen van de contractuele huurperiode. Let op dat de verhuurder zich aan de in het contract vastgelegde huurprijsaanpassingen houdt, en niet tussentijds de huurprijs omhoog gooit. Dit geldt overigens ook voor de servicekosten die je met de verhuurder hebt afgesproken. Ga met deze tips op zak opzoek naar mooie kantoorruimtes. Op Deskfinder is een groot aanbod te vinden. Mocht je een leuke kantoorruimte vinden, maar nog verder willen zoeken, sla die kantoorruimte dan even op als ‘favoriet’.