23 oktober 2019
Alweer 200 jaar geleden werd het kerstpakket in het leven van de werknemer geroepen. Het was toen een gewoonte om je personeel met kerst een dag vrij te geven zodat zij kerst konden vieren met familie of vrienden. Zij kregen dan voor die vrije dag een mand mee naar huis vol etenswaren waaronder rozijnenbrood, amandelspijs en chocolademelk.
Het idee van het kerstpakket van toen is nog redelijk intact gebleven, al wordt die mand met etenswaren ook vaak gevuld met een groot scala aan cadeaus. Hierbij te denken aan cadeaukaarten, verzorgingsproducten, woonaccessoires of een dagje uit.
Waarom een kerstpakket zo belangrijk is voor jouw personeel
Het krijgen van een kerstpakket wordt doorgaans gezien als een blijk van waardering. Uit onderzoek blijkt dat 82% van de werknemers jaarlijks ook zeker een kerstpakket verwacht van zijn werkgever. Wat opvalt is dat vrouwen het belangrijker vinden dan mannen en jongeren het meer waarderen dan de ouderen op de werkvloer. Dus om je werknemers gemotiveerd te houden is het geven van een kerstpakket dus zeker een goed idee.
Maar naast de aandacht die wordt gegeven aan het personeel wordt het ook als belangrijk gezien dat de zakenrelaties een cadeau rondom de kerst ontvangen. Zij zijn bepalend voor het behalen van jouw successen en een leuk geschenk in de vorm van een goede fles wijn is al een mooi bedankje!
Wat zijn belangrijke onderdelen van een kerstpakket?
Er is geen vaste regel voor de inhoud van een kerstpakket aangezien ieder bedrijf dit op zijn eigen manier doet. Wel wordt het zeker gewaardeerd wanneer er een persoonlijke touch aan het geschenk meegegeven wordt en wanneer het afwijkt van de standaardpakketten. Dit kan door de inhoud van het kerstpakket, maar ook door de verpakking zelf of door een persoonlijk kaartje met een bedankje en een mooie wens voor het komende jaar. Verder gaat kwaliteit boven kwantiteit dus neem dit mee in de keuze van de invulling.
Zorg voor een WOW-moment en personaliseer je kerstpakket
Uit onderzoek blijkt dat wanneer de verwachtingen van je personeel of klant overtroffen worden, er meer loyaliteit gecreëerd. Wanneer jij onderscheidend bent met jouw kerstpakket ontstaat er namelijk die WOW-ervaring. Het grootste gedeelte van de Nederlandse bedrijven kiest voor een makkelijk samengesteld pakket waarbij geen eigen creativiteit in gestoken is. Juist door dat als bedrijf wél te doen maak je een goede indruk op jouw werknemers of klanten.
Door producten te personaliseren en goed na te denken over de inhoud van het kerstpakket kun je een verschil maken. Heb je een klein team? Kijk dan per persoon wat zij leuk vinden en waar zij blij van worden. Een voorbeeld hiervan is een kerstpakket vol etenswaren voor iemand met allergieën. Wanneer deze etenswaren worden aangepast op de allergieën van deze personen zal er wederom meer waardering ontstaan. De producten zelf kunnen ook gepersonaliseerd worden.
Dus wat wordt het kerstpakket dit jaar?
Ideeën genoeg en iets persoonlijks pakt altijd goed uit, maar beschik je over een groot team waarbij het personaliseren niet altijd even makkelijk gaat? Kies dan voor een cadeaukaart of een bon voor een uitje naar keuze. Ondanks dat dit afgezaagd kan klinken, blijkt er uit onderzoek dat veel werknemers hier erg vrolijk van worden. Zo kunnen zij zelf een invulling geven aan hun kerstgeschenk en wordt er mogelijk teleurstelling voorkomen.
Ga dit jaar in ieder geval voor iets anders dan de standaardpakketten en sta eens stil bij de wensen van jouw werknemers. Voor je het weet draagt dit bij aan de motivatie van je werknemers en beginnen jullie allemaal aan een spetterend 2020!
Kom je er echt niet uit, dan hierbij nog wat links voor wat extra inspiratie:
Kerstpakketten al vanaf €3,95
Kies voor een duurzaam kerstpakket
Kies een pakket of stel zelf een kerstpakket samen
Geef een cadeaubon voor kerst